Att cykla är härligt, men det är inte alltid som man kan ta sig dit man vill enbart med benens kraft. Många gånger måste man transportera cykeln till resmålet på något sätt. Ibland går det enkelt, ibland är det betydligt svårare än själva cyklingen.
I bil
Ju längre bort man kommer från civilisationen, desto bättre blir cyklingen. Det gäller inte minst för mountainbiking. Därför är det ofta nödvändigt att använda en bil – egen, lånad eller hyrd – för att ta sig till de bästa vägarna. Om cykeln inte ryms i bagageutrymmet – vilket den sällan gör, framför allt inte om det rör sig om mer än en cykel – får man använda en cykelhållare som fästs på utsidan av bilen. Svenska Thule är en känd tillverkare som gör många typer av cykelhållare: för takräcken och för dragkrokar, men det finns också billigare alternativ.
Biltema är många cyklisters favoritbutik. Det är inte alltid någon större kvalitet på deras produkter, men de är billiga och de får jobbet gjort. Detta gäller t.ex. deras hållare för cyklar, som spänns fast över bakluckan på bilar som saknar dragkrok. En nackdel med denna typ av ställ (det finns även dyrare alternativ som Thules Clipon) är att de skaver mot bilens lack. Hur mycket skav det blir beror på hur bakluckan är utformad. Det beror också på vilken typ av vägar man kör bilen på. Håller man sig på asfalten blir det inte så många gupp, men på sämre vägar kommer hållaren att skaka en hel del, vilket skapar skav i lacken. Tänk på det, om du vill ta dig ut i terrängen och också är rädd om lacken på din bil.
På allmänna färdmedel
Sverige är inte Danmark. Det blir sorgligt tydligt för den som vill ta med sig cykeln på semestern. I Danmark är det inga problem att ta med sig cykeln på tåget, men den som försöker göra samma sak på SJ stöter på patrull. Åtminstone för det mesta. I praktiken handlar det till stor del om hur samarbetsvillig personalen är. Man får nämligen inte ta med sig en cykel på tåget, om den inte är hopfällbar. Däremot är det tillåtet att ta med en cykel som monterats isär och förvaras i en väska, men det beror på hur stor väskan är. Öppet för godtycke, med andra ord.
En av SJ:s största konkurrenter är Swebus. På deras bussar får man ta med sig cykel, mot en liten tilläggsavgift. Cykeln ska dock vara väl emballerad, och de tar med högst tre cyklar per tur. Ytterligare ett skäl att välja Swebus, förutom det faktum att bussarna sällan är försenade.
På många lokaltåg är det dock tillåtet att ta med sin cykel. I Stockholm är det gratis på pendeltågen, men inte tillåtet på tunnelbanan. Man får inte heller ta med cykeln i rusningstrafik, eller till och från Stockholms central.